Arbejd kontrafaktisk med 2 digitale dilemmaspil - Lærerbloggen
Læs videre

Arbejd kontrafaktisk med 2 digitale dilemmaspil

Niels Peter Nielsen er tidligere lærer og kulturfagsredaktør hos Clio Online. Han viser dig et par gratis dilemmaspil, hvor dine elever kan lege med historien.

”Hvad nu hvis” er grundsætningen i kontrafaktisk historietænkning. For hvad nu hvis attentatet mod Hitler i 1944 var lykkedes, eller Cubakrisen var blevet til Cubakrigen i 1962? Kontrafaktisk historie kan meget i klasselokalet. Frem for alt kan det give eleverne en fornemmelse af, at historien ikke er givet på forhånd. Den kunne være gået anderledes.

Kontrafaktisk historieundervisning er for alvor meningsfuld, når den tager udgangspunkt i det, som historikeren Rasmus Dahlberg kalder ”historiens åbne øjeblikke”. Hvad nu, hvis Franz Ferdinands chauffør i Sarajevo var blevet informeret om, at ruten var blevet lagt om? Hvad nu, hvis han havde besluttet at vende bilen et andet sted på ruten end der, hvor Gavrilo Princip befandt sig? Det er i de øjeblikke, hvor historien balancerede på kanten af et alternativt udfald, at det bliver synligt, at den ikke er givet på forhånd.

Fortiden på fortidens præmisser: gratis digitale materialer

Som historielærere ønsker vi, at eleverne ikke vurderer fortidens dilemmaer ud fra deres egen nutidsforståelse. Jo mere eleverne kan foretage et perspektivskifte og vurdere fortiden på fortidens præmisser, jo bedre. Rundt omkring på internettet findes gratis undervisningsmateriale, som med et stærkt narrativ hjælper dem godt på vej. Her er to anbefalinger:

Fattiggård eller fjendeland
Fattiggård eller fjendeland er et digitalt dilemmaspil, der omhandler fattige menneskeskæbner under besættelsen. Det var en alvorlig sag at være arbejdsløs i 1940’erne, og mulighederne var få. I spillet må eleverne træffe beslutninger ud fra de forudsætninger, som var en barsk realitet for landets fattigste.

Fattiggård eller fjendeland er udviklet af Forsorgsmuseet i Svendborg.

1807
Det digitale dilemmaspil 1807 tager eleverne tilbage til Københavns bombardement. I spillet får eleverne mulighed for at afprøve alternative løsningsforslag på de dilemmaer, som fortidens mennesker stod i.

1807 er udviklet af Historielaboratoriet.

God fornøjelse med det kontrafaktiske arbejde.

Del artiklen

Kommentarer

 
0 Shares