Augmented reality kan bruges til meget andet end spil i undervisningen - Lærerbloggen
Læs videre

Augmented reality kan bruges til meget andet end spil i undervisningen

Marianne Wolter og Louise Lindkvist er digitale redaktører hos Clio Online. Her gør de dig klogere på, hvordan du kan inddrage augmented reality i din undervisning.

En moderne teknologi

Digitale enheder og værktøjer er en stor del af børns hverdag. I stedet for at bandlyse smartphones og tablets i undervisningen, bør vi udnytte de muligheder, som de digitale værktøjer giver for en ny og anderledes måde at lære på.

Ved at anvende teknologiernes muligheder i undervisningen møder vi eleverne i deres nære verden og inddrager den teknologi, de vokser op med. På den måde vil vi med stor sandsynlighed opleve, at eleverne er mere motiverede, nysgerrige og engagerede end tidligere. Augmented reality er et eksempel på et digitalt værktøj, der kombinerer læring og teknologi.

Hvad er augmented reality?

“Gotta catch ‘em all!” – Pokémon Go har bragt augmented reality ind i mange elevers bevidsthed. Men teknologien handler om meget andet end at fange og udvikle de små Pokémons.

Begrebet augmented reality kan oversættes til dansk som “udvidet virkelighed”. Kort sagt betyder det, at man tager data fra den virkelige verden og kombinerer det med data fra den virtuelle verden. Man “lægger” altså et lag af grafik og lyd oven på den virkelige verden. I videoen herunder kan du høre Kristoffer uddybe, hvad augmented reality går ud på.

Hvor ligger potentialet i at anvende augmented reality i undervisningen?

Forestil dig, at eleverne holder deres telefon eller tablet op foran et billede i historiebogen, og at personerne på billedet så begynder at tale og udspille et historisk slag. Det er muligt med augmented reality! Teknologien rummer mange læringsmuligheder og kan være med til at give eleverne indsigt i virkeligheden på en måde, som en fagtekst ikke kan.

Eleverne får mulighed for at se læringsmaterialet i en kontekst, fx ved at kunne se hjertet slå og få en oversigt over dets funktioner, når de ser på et billede af en brystkasse gennem kameraet på en smartphone eller tablet. Augmented reality kan altså gøre dine elever nysgerrige på tilegnelsen af ny viden på en sjov og anderledes måde, hvor verden udenfor bringes ind i klasselokalet.

Vi har forslag til, hvordan augmented reality kan komme i spil i undervisningen på to forskellige måder, nemlig som et undervisningsmiddel og som et formidlingsværktøj, der bruges af både elever og lærere.

Eksempler på, hvordan du kan anvende augmented reality som et undervisningsmiddel:

  1. Vis forskellige øvelser, fx i idræt.
  2. Forklar udregninger og grammatik.
  3. Giv nyt liv til traditionelle læremidler.
  4. Lav bevægelseslege, hvor der skal ledes efter ting i skolens nærområde.

Eksempler på, hvordan du kan anvende augmented reality som et formidlingsværktøj:

  1. Præsenter dit faglokale og dine værktøjer og redskaber, fx i de praktisk-musiske fag.
  2. Gør traditionelle plancher levende i forbindelse med mundtlige fremlæggelser.
  3. Vis en boganmeldelse som video, når bogens forside scannes.
  4. Vis et resumé af en bog som video, når bogens bagside scannes.
  5. Gør selfie-portrætter levende i håndværk og design.

Hvordan kommer jeg i gang?

Det kræver kun to ting at arbejde med augmented reality, nemlig en app, og at du tør at kaste dig ud i det! Der findes efterhånden flere apps, der understøtter teknologien, og Aurasma er en af dem. Appen er gratis og kan hentes til alle Android- og Apple-produkter. Den er nem at bruge og kan anvendes til de tidligere nævnte idéer.

Du kan i videoen herunder se, hvordan du og dine elever nemt laver en aurasma og dermed ændrer den måde, I interagerer med virkeligheden på.

 

Find også en vejledning til, hvordan du og eleverne hurtigt og nemt laver en aurasma her.

Del artiklen

Kommentarer

 
75 Shares