Digitale kompetencer er vigtige for dine elever - Lærerbloggen
Læs videre

Dine elever har brug for digitale kompetencer

Det tværgående tema ”It og medier” er en del af alle fag, men hvordan underviser man i noget, som man ikke føler sig helt hjemme i? Ditte Christiane Jensen er digital redaktør hos Clio Online, og det kommer hun her med sit bud på.

Den digitale generationskløft

Nogle gange kan det føles, som om eleverne bevæger sig i en helt anden verden med bedre digitale kompetencer end os. Med blikket på telefonen navigerer de i sociale fællesskaber, som vi ikke er en del af og ikke altid har indblik i.

Den digitale generationskløft kan virke uoverskuelig, og elevernes digitale verden kører ofte i et parallelt spor med den undervisning, de oplever i skolen. En undersøgelse fra ekspertudvalget for børn, unge og markedsføring viser, at størstedelen af de børn og unge, der har profiler på sociale medier, er meget ukritiske over for det indhold, de møder. Så der er desperat brug for, at de to spor krydser hinanden, og elevernes interesser finder vej ind i skolen og bliver genstand for analyse.

Kritisk læsning

Der er mange ting at gribe fat i, når man skal undervise de unge i kritisk læsning af indholdet på sociale medier. Skjulte reklamer er hverdagskost på de sociale medier, men kun ganske få børn og unge kan identificere og afkode, hvornår der er tale om kommercielle budskaber. Eleverne skal have skærpet deres kritiske sans og forstå det økonomiske kredsløb, som kører bag skærmen.

Digitale kompetencer

Eleverne får adgang til de sociale medier i en yngre og yngre alder, og platformene, de bevæger sig på, bliver flere og flere. Det kan være svært at følge med, for ikke at sige umuligt. Netop som vi tror, vi har gennemskuet et nyt socialt medie, er eleverne videre.

At lære eleverne at navigere på specifikke medier er utopisk. Der er for mange, og udviklingen er for hurtig. Så for at ruste dem til fremtiden må vi give dem en række digitale kompetencer, som de kan tage med sig videre fra medie til medie.

Gratis og lettilgængeligt materiale

”Social Star” er et undervisningsmateriale, der er udviklet på baggrund af Fælles Mål og det tværgående tema ”It og medier”. Materialet er et initiativ fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge og Forbrugerombudsmanden, og det skal netop lære eleverne at identificere og afkode de skjulte reklamer.

Materialet findes til både 5., 6. og 7. klasse og er spækket med alsidige aktiviteter, film og udførlige lærervejledninger, så alle lærere, uanset digitale kompetencer, kan undervise i det.

Så spring ud i det, og hiv elevernes interesser ind i undervisningen med Social Star – det er ganske gratis at bruge.

Du kan finde materialet til 5.-6. klasse her og til 6.-7. klasse her.

Del artiklen

Kommentarer

 
111 Shares