Madkundskab: Sådan kan du bruge it i madkundskab – Lærerbloggen
Læs videre

Sådan kan it give madkundskab en ekstra dimension

Louise Bødker Lindkvist er digital redaktør på Clio Online og har mange gode erfaringer med at bruge it i madkundskab i folkeskolen.

Madkundskab og it?

For mange madkundskabslærere lyder koblingen måske ikke helt oplagt. Men it kan give din undervisning i madkundskab helt nye dimensioner.

Smartphones, tablets og computere er blevet en naturlig del af læringsmiljøet. Eleverne er opvokset med teknologi, og ved at bruge den i undervisningen er der stor sandsynlighed for, at vi får mere motiverede, nysgerrige og engagerede elever end tidligere.

Med it tager vi også fat i elevernes uformelle læring – altså den hverdagslæring, som sker spontant og tager udgangspunkt i elevernes egne erfaringer i brugen af it og web 2.0-ressourcer.

Hvad kan it i madkundskab?

Tidligere har it i hjemkundskab/madkundskab primært været brugt til informationssøgning, kostberegning og fremlæggelse. Men it kan meget mere end det.

It kan i langt højere grad være med til at facilitere elevernes læreproces og skabe øget refleksion:

  • It kan bringe teorien ind i køkkenet – altså koble teori og praksis.
  • It giver eleverne nye måder at tilegne sig viden på, og det kan sætte refleksioner i gang hos dem.
  • It kan hjælpe dig og dine elever med at synliggøre madlavningsteknikker, processer og produkter.
  • It kan sætte refleksioner i gang hos eleverne,  fx:
    • Hvor meget er relevant at vise i form af billeder?
    • Hvad vil være godt at skrive/sige i den forbindelse?
    • Hvad skal der tages billeder af for at få budskabet ud?

Undersøg fedtindholdet med timelapse

Et helt konkret eksempel på brugen af it og web 2.0 i madkundskab finder du i aktiviteten ”Hjemmelavet burger” (se link nederst).

Aktiviteten lyder måske lidt kedelig og traditionel, men for gøre den mere motiverende for eleverne har vi tilført den et ekstra krydderi i form af et it-værktøj.

Kort fortalt skal eleverne bl.a. kigge på fedtindholdet i hakket oksekød. De skal lave en bøf, hvor de bruger hakket oksekød med forskellige mængder fedt.

Efterfølgende skal de undersøge, om fedtet i bøfferne er skjult eller synligt fedt. For at dokumentere det skal eleverne bruge it-værktøjet og teknologien timelapse.

Timelapse er en filmteknik, hvor en app automatisk tager en masse billeder på kort tid og sætter den sammen til en film.

På den måde kan eleverne se processen i et helt andet perspektiv. Processen bliver nemlig speedet op, og det bliver tydeligt, hvad der foregår. Her er et eksempel på teknologien i brug i madkundskab:

Når eleverne timelapser processen, får de bl.a. at se, at hakket oksekød indeholder skjult fedt, og at bøfferne bliver mindre under stegingen.

Timelapse kan altså være med til at dokumentere processen og danne udgangspunkt for en samtale efterfølgende.

Hvad er dine erfaringer med it i madkundskab?

Skyd endelig løs i kommentarfeltet, hvis du har gode erfaringer med at bruge it i madkundskab.

Del artiklen

Kommentarer

 
0 Shares