Sænke slagskibe – GeoGebra-udgaven - Lærerbloggen
Læs videre

Sænke slagskibe – GeoGebra-udgaven

Caroline Matthiassen er matematiklærer på Sankt Josefs Skole i Roskilde og fortæller her om, hvordan hun med sænke slagskibe får et konkurrenceelement med ind i matematikundervisningen.

slagskibe

Eleverne kan aldrig blive for gode til koordinatsystemer og koordinatsæt. Derfor er sænke slagskibe et super træningsspil. Endnu bedre er det, at det kan udvikles på mange måder, sådan at differentieringen samt progressionen i undervisningen bliver naturlig og simpel at udføre.

Denne udgave er lige til at printe ud, hvis man helst vil udføre den i hånden, eller til at dele med eleverne, sådan at de kan spille direkte på computeren. En kort beskrivelse af, hvordan jeg har brugt dem i mine egne to syvendeklasser.

Pigerne mod drengene på papir

I syvende klasse er konkurrence populært, og matematik er måske mindre populært. Derfor ville jeg slå disse to ting sammen og lave en fast konkurrence i klasserne. Jeg valgte, at det skulle være pigerne mod drengene, når det kom til point.

Vi startede med at spille sænke slagskibe-spillet, som kan findes nedenfor, på papirudgaven. Eleverne modtog hver især en forsvars- og en angrebsplade. Herefter placerede de deres skibe, og så kunne spillet ellers gå i gang. Da timen sluttede, kunne jeg samle pladerne sammen, og vi gennemgik i klassen, hvor mange skibe henholdsvis pigerne og drengene havde sænket tilsammen. Den første udvikling kom, anden gang vi prøvede spillet, hvor enkelte af de hurtige fik den lidt mere udfordrende plade.

Sænke slagskibe bliver digital

Endnu en udvikling blev sat i gang, da eleverne skulle spille spillet igen, men denne gang på computer. De sad over for hinanden med hver deres computer, åbnede GeoGebra-filen, jeg havde delt med dem via deres OneNote. Her skulle de først og fremmest indstille koordinatsystemet, sådan at afstanden var 1 på både x-aksen og y-aksen. Dernæst skulle de sætte et maksimum og minimum for begge akser.

De to modstandere, en pige mod en dreng, skulle blive enige om, hvor stor en spilleplade de måtte spille på. Her blev der indsat et regulært polygon med de valgte koordinatsæt, der tilsammen udgjorde det kvadrat, skibene måtte indsættes indenfor. Nogle elever var ekstra kreative og farvede området blåt som vandet. Skibene havde jeg allerede lavet sådan, at de var ens på pladerne, så nu skulle de egentlig bare placeres. Eleverne markerede samtlige punkter samt linjer, der udgjorde et skib, flyttede det og vendte nogle andre veje. Eleverne åbnede yderligere endnu en fil, som de nu brugte til deres angrebsplade. Så var spillet ellers i gang.

Vi træner først og fremmest elevernes viden og kunnen inden for koordinatsystemet, rækkefølgen af koordinatsæt samt den strategiske tankegang. Men som når eleverne dernæst spillede spillet på computer, trænede de også deres grundlæggende færdigheder i at bruge GeoGebra og dets indstillinger.

Alt i alt er det et spil, mange elever finder underholdene, og læringen eller træningen er en kæmpe bonus oveni.

Her kan I finde spillepladerne, både papirudgaverne, den normale og den udvidede version samt GeoGebra-filen, der kan downloades og deles med eleverne.

Angrebspladen som pdf (begge udgaver):

Sænke slagskibe – angreb

Sænke slagskibe – angreb (svær)

Forsvarspladen som pdf (begge udgaver):

Sænke slagskibe – forsvar

Sænke slagskibe – forsvar (svær)

Spillepladen som GeoGebra-fil

Se også et samlet sæt her

Om forfatteren

Caroline er en it-ildsjæl og blogger sammen med en kollega på bloggen Isenogpraktikanten.

Del artiklen

Kommentarer

 
122 Shares