Digital undervisning i 2. klasse - Lærerbloggen
Læs videre

Digital undervisning i 2. klasse

Thorbjørn Wejdling er lærer på Ørestad Skole og bruger dagligt digitale læremidler sammen med sine 2.-klasser. Han oplever nogle gange udfordringer, men det er netop de udfordringer, eleverne skal lære at tackle for at begå sig digitalt.

Det er ikke alle, som kan se pointen i at bruge digitale læremidler i undervisningen. Det tager tid, det fjerner fokus, og det er svært at finde rundt på hjemmesiderne. En god bog ved man, hvad er.

Jeg er enig – alligevel holder jeg så meget af de digitale læremidler.

Det tager kun få uger

Når jeg underviser 2. klasse i natur/teknologi og bruger Clios portal NaturTeknologifaget på iPads, så rykker vi virkelig inden for den digitale del af læringsmålene. Det er lige fra, hvordan man bruger en iPad, til hvordan man åbner film og læser tekster på en hjemmeside.

Efter få uger har mine 2.-klasser lært selv at tage en iPad i skabet, logge ind på læringsportalen med UNI-Login, sætte høretelefoner i stikket, finde frem til den tekst, jeg beder dem om, og eventuelt sætte højtlæsningsfunktionen i gang (for dem, som har behov for det). De kan sågar selv håndtere, når browseren “crasher”, og de skal starte forfra med en ny browser. Specielt den sidste har kostet meget tålmodighed og mange tårer hos de yngste, men nu er det bare en del af det at bruge en iPad.

Med de digitale læremidler har eleverne altså fået en “bog”, som både kan vise film, læse højt og tage billeder. I det hele taget skaber det stor begejstring, når jeg kommer ind i klassen med “iPad-tårnet”.

Derudover er det en fordel, at iPads er transportable. Det betyder, at eleverne kan sætte og lægge sig, som de vil. Det har været godt for de af eleverne, som gerne vil lidt væk fra klasseværelset indimellem og måske nyder at lytte til teksterne i en blød stol.

“Tryk på sort” – digitale forholdsregler

For at nå dertil har det krævet meget stor disciplin hos mig selv og eleverne. Vi har blandt andet indført “tryk på sort”. Det er min erfaring, at eleverne ikke kan koncentrere sig om noget andet, hvis iPad’en er åben. Derfor gælder det, at iPad’en skal “klikkes på sort”, når jeg giver en besked.

Ligeledes forklarer jeg først alt, hvad de skal gøre, og først derefter åbner eleverne deres iPads. De af eleverne, som har brug for en trin for trin-guide, får det, efter alle er sat i gang. Mine elever har haft brug for meget tydelige rammer, men nu er de til gengæld lige så selvkørende som med en bog.

Digital planlægning er en fornøjelse

I planlægningen er det en fornøjelse at have NaturTeknologifaget ved hånden hele tiden. Der er beskrevet læringsmål, og med indholdet på portalen kan jeg stort set dække hele 2. årgangs målplan.

Det næste mål, jeg har sat for mig selv, er at benytte mig af den mulighed, portalen giver mig for at se elevernes svar på de opgaver, de løser på portalen.

Eleverne skal lære af de digitale udfordringer

Ja, der er udfordringer, men det er netop de udfordringer, som eleverne skal lære at tackle. Og når de har fået strategier og værktøjer til det, så kan portalen virkelig give dem adgang til store mængder viden på en sjov og differentieret måde.

Del artiklen

Kommentarer