8 tips fra Årets digitale lærerteam: Sådan kommer du i gang med at arbejde med teknologi - Lærerbloggen
Læs videre

8 tips fra Årets digitale lærerteam: Sådan kommer du i gang med at arbejde med teknologi

Hvordan kan du komme i gang med at arbejde med teknologi og digitale værktøjer i undervisningen? Det har vi spurgt Susanne og Christina om, som er kåret som Årets digitale lærerteam 2019.

Da Christina og Susanne fra Hobrovejens Skole i Randers først stødte på lærerprisen, scrollede de hurtigt videre, for det var der ingen af dem, der mente, de var kvalificerede nok til.

Alligevel hev Susanne fat i Christina et par dage efter. Hun ville nemlig prøve at sende en nominering ind. Dels fordi hun synes, at Christina er rigtig god til mange ting, og dels fordi de begge mener, at deres teamsamarbejde om børnene og undervisningen fungerer rigtig godt.

Men de var begge to helt overbeviste om, at de ikke ville gå videre i konkurrencen.

“Derfor var det også helt surrealistisk, da vi fik at vide, at vi gik videre til finalen”, fortæller Christina. “Og jeg var helt paf og i chok, da jeg fik at vide, at vi havde vundet”, fortsætter Susanne.

Skulle lige summe over det

Da Susanne havde fået den opringning, de ikke havde troet ville komme, gik hun straks ned til Christina og fortalte, at de havde vundet titlen.

“Jeg kunne ikke forstå det. Jeg kunne virkelig ikke forstå det. Jeg var helt mundlam og bare rigtig glad”, fortæller Christina.

Derefter gik der et par timer, før de fortalte de andre på skolen det.

Jublende ledelse

“Da vi var kommet os over chokket, gik vi som det første op til ledelsen og fortalte nyheden”, fortsætter Christina.

“Ja, og de jublede sammen med os og blev rigtig glade både på vores og skolens vegne”, uddyber Susanne og fortsætter: “De har været med på sidelinjen i forløbet her og er altid lydhøre, når vi kommer ind forbi kontoret med en god idé, hvor vi fx skal bruge en ny dims til at programmere noget sjovt. Hvis de kan se, at vi ser glade ud, og vi kan argumentere og vise, hvad det kan blive til, og at de kan se, at det er en god idé for eleverne, så får vi næsten altid grønt lys”.

“Skoleledelsen er en stor del af det, der gør, at vi har mulighed for at arbejde med digitale teknologier i undervisningen. De har også sørget for, at vi har masser af Chromebooks, som vi kan booke”, forsætter Christina.

“Derefter gik vi ned og fortalte kollegerne det. De skulle jo have at vide, hvorfor vi gik og så så hemmelighedsfulde ud”, griner Susanne.

Fælles interesse giver motiverede elever

Da vi spørger de to vindere, hvordan det hele startede, bliver der stille i telefonen.

“Det ved jeg faktisk ikke”, lyder det fra dem begge efter noget tids stilhed, hvorefter det lyder fra Christina: “Altså, børnene fik jo micro:bits i 4. klasse, da vi startede med at være i et team for halvandet år siden, og derefter har teknologien bare været inde over det meste af tiden”.

“Ja, det er ikke noget, vi har diskuteret, sådan har det bare været”, bekræfter Susanne og fortsætter: “Men det betyder utrolig meget, at der er en fælles interesse for det at arbejde med it i undervisningen. Og det er jo den vej, det hele går. Det er netop det 21. århundredes kompetencer, der er brug for i fremtiden, og eleverne er meget motiverede”.

Dertil tilføjer hun: “Det er, som om at når man bare får lidt teknologi ind over, så er de bare lidt mere interesserede og motiverede. Det er jo den digitalt indfødte generation, der er blevet skolebørn nu, og det kan vi godt mærke, for lige så snart vi snakker om digitale ting, så er børnene bare helt med. De synes, det er meget bedre end at sidde med en dansk- eller matematikbog. Lige så snart de ser ryggen af Christina, så råber de altid ‘Christina, skal vi ikke snart arbejde med Chromebooks eller micro:bits igen?’. Christina er så god til at være inspirator”, forstætter Susanne, hvorefter der bliver stille, og de begge griner i den anden ende af røret. “Nu sidder Christina og kigger på mig med sådan nogle ej-lad-nu-være-øjne, men det er du altså, Christina”, fastholder Susanne.

Sådan kommer du i gang med at arbejde med teknologi

Susanne og Christina er begge to helt enige om, at den bedste måde at komme i gang med at arbejde med teknologi i undervisningen på er at springe ud i det.

“Man skal ikke være bange for det, for alle kan gøre det. Jeg tror, at hvis man ikke selv kommer i gang, så er det dér, begrænsningen er. For eleverne vil gerne”, fortæller Christina. Susanne er enig og tilføjer “Børnene er jo meget intuitive, så hvis man bare sætter sig ind i grundforklaringen og har begejstrede børn, så skal det nok lykkes”.

“En nem måde at komme i gang på er at få eleverne til at skrive opgave i et tekstredigeringsprogram og lade dem printe det ud og give til læreren”, fortsætter Susanne og påpeger samtidig, at man skal huske, at der stadig er elever, der ikke kan få digitale lektier for, fordi de ikke har maskineriet derhjemme. Her er udprintningsløsningen også en god idé.

“Og så er iPads en god start til de mindste elever, hvor der er en masse apps tilgængelige, og derefter kan man så gelinde få dem over på Chromebooks”, siger Susanne.

Find inspiration på nettet

“Men der er mange steder at hente inspiration, hvis man gerne vil i gang med at arbejde digitalt. Jeg bruger facebooksider rigtig meget til inspiration, fx Clios side, men også hjemmesider”, forklarer Christina og fortsætter:

“CFU har også nogle kasser med robotter og micro:bits, som man kan låne”. Susanne tilføjer: “Der er mange gode brugsvejledninger med, og så er det igen bare at kaste sig ud i det og få børnene til at lege med det. Lad dem være undersøgende, og find ud af løsningerne sammen”.

Få eksperterne i klassen i spil

“Der vil med garanti være nogle elever i klassen, der har mere styr på teknologien end dig. Det oplever vi også i vores klasse, og de børn får lov til at gå rundt og hjælpe de andre og får lov at vise, hvad de kan”, fortæller Christina.

“Ja, og så er der de elever, der ikke er så vilde med at arbejde med micro:bits. Der hjælper det også at lade de meget motiverede og teknologistærke elever hjælpe til og være instruktører”, fortsætter Susanne.

8 tips til at komme i gang med teknologiforståelse

  1. Hav argumenterne i orden til skoleledelsen (tænk over, hvad det skal bruges til, og hvordan det kan gavne eleverne).
  2. Hør dit team om deres motivation for at arbejde med teknologi, og find et fælles ståsted.
  3. Spring ud i det.
  4. Start i det små (online teksprogrammer og apps på iPad’en til de mindste).
  5. Find inspiration på nettet (kig fx på blogs på læringsportaler, eller kig på Facebook, Instagram og Pinterest).
  6. Find materialer online eller gennem CFU.
  7. Sæt dig ind i grundforklaringen, og brug vejledningerne.
  8. Gør eksperterne i klassen til instruktører.

Læs her, hvorfor Susanne og Christina løb afsted med titlen.

Se billeder af og læs om Susanne og Christinas tur til BETT

Del artiklen

Kommentarer