Sådan kan du bruge apps til bevægelse i undervisningen - Lærerbloggen
Læs videre

Sådan kan du bruge apps til bevægelse i undervisningen

Vi skal se smartphones og iPads som redskaber for læring og bevægelse i undervisningen og ikke forbinde dem med inaktivitet og underholdning! Det mener Kathrine Bach, der er lærer på Vokslev Friskole. Læs mere om at bruge apps til bevægelse i undervisningen her.

apps og bevægelse i undervisningen

Børn i dag vokser op med teknologien som en fast del af deres hverdag. De har aldrig oplevet ikke at have devices som fx smartphone, iPad og computer tilgængeligt. Mange børn har også et “online liv” på diverse sociale medier, hvorfor det for dem er en naturlighed at anvende teknologien i alle arenaer, fx også i skolen.

 

For os, der er vokset op uden wi-fi og smartphones og har prøvet at ringe fra en mønttelefon samt at sende et postkort, ligger der en opgave i at skole os selv til at forstå, at teknologien er et godt redskab, der skaber gode muligheder for læring og bevægelse. Se bare Pokémon Go: Pludselig går mennesker i alle aldre flere kilometer dagligt. Der ligger altså en enorm motivationsfaktor i brugen af spil og teknologi, og jeg tror på, at vi kun har set toppen af isbjerget endnu.

Apps er et godt redskab

Smartphones og iPads forbindes desværre ofte med inaktivitet og underholdning frem for aktivitet og læring, hvilket bestemt ikke behøver at være virkeligheden. Apps er et supergodt redskab for lærere at bruge som en del af undervisningen og er oplagt at anvende til at implementere bevægelse som en meningsfuld del af undervisningen. Du kan fx sætte eleverne til at træne med deres “Buddy” eller fange spøgelser i en kort brainbreak, du kan sende dem ud på et sjovt O-løb, hvor de svarer på spørgsmål fra emnet, I netop har gennemgået, eller du kan lade eleverne lave fine interaktive præsentationer eller gå på opdagelse i naturen med et atlas lige ved hånden – mulighederne er mange.

Teknologien er kommet for at blive, så lad os da udnytte de mange muligheder for varieret undervisning og bevægelse, der følger med, i stedet for at pakke iPad’en eller smartphonen ned i skuffen, når timen begynder!

 

Der er inspiration og hjælp at hente

Jeg har arbejdet med apps i undervisningen i folkeskolen siden 2014 og har fulgt udviklingen inden for området på tæt hold – der er fart på. Det, der var “det nye” sidste år, er nærmest forældet nu. Jeg ved også, at mange lærere og pædagoger føler, at brugen af teknologi og implementering af bevægelse i dagligdagen er uoverskuelig og udfordrende. Og det er her, jeg vil sætte ind med dette blogindlæg, for der findes heldigvis mange gode og inspirerende steder at finde hjælp til netop dette. Et godt sted at finde inspiration er i projektet DGI SMARTsport, som kombinerer læring, teknologi og bevægelse på en spændende måde.

 

Et overblik over gode, gratis apps

www.dgi.dk/smartsport findes et samlet overblik over gode, gratis apps, du kan bruge i hverdagen, samt idéer til, hvordan du kan kombinere den faglige undervisning med bevægelse. Appsene er inddelt under klassetrin og fag, så det er nemt for den enkelte lærer eller pædagog at finde inspiration til dagens undervisning eller aktivitet. Du kan også blive medlem af Facebookgruppen DGI SMARTsport, hvor der er mulighed for at sparre med andre og finde ny inspiration til at anvende apps og bevægelse i din dagligdag.

Kathrine Bach
Lærer, Vokslev Friskole

Indlæggene på Lærerbloggen er skrevet af lærere til lærere. Har du noget, du vil dele med dine kollegaer? Bliv en del af bloggerpanelet!

Del artiklen

Kommentarer