At bruge notatteknikker i naturfag - Lærerbloggen
Læs videre

At bruge notatteknikker i naturfag

Trine er tidligere lærer og læsepædagogisk projektleder hos Clio Online. Hun giver her et forslag til, hvordan du kan bruge en notatteknik i en naturfagsaktivitet.

At arbejde med fagsprog, læreprocesser og refleksion kan være en svær størrelse. Ikke mindst i naturfag. Når eleverne skal planlægge, overskue og evaluere deres læreproces gennem tekstlæsning og aktiviteter, er notatteknikker derfor et rigtig godt værktøj for både dig og dine elever.

I mit arbejde fokuserer jeg på at integrere sproglig udvikling på alle Clio Onlines læringsportaler. Med vores 23 notatteknikker har vi skabt værktøjer, som du og dine elever kan anvende varieret på tværs af alle fag og klassetrin.

Skab overblik med et argumentationsark

Jeg giver her et forslag til, hvordan en notatteknik anvendes, når den bliver integreret og stilladseret gennem en aktivitet i naturfag.

I denne aktivitet arbejder eleverne på Geografifaget med notatteknikken argumentationsark. Eleverne skaber et overblik over det positive og det negative, der kan være ved de indfødtes møde med verden omkring dem. Fordelene ved at anvende notatteknikkerne er bl.a., at eleverne:

• skaber et overblik over deres viden
• reflekterer over aktivitetens formål og indhold
• samarbejder
• arbejder aktivt med alle fire områder i sproglig udvikling; at skrive, læse, samtale og lytte.

Du kan se aktiviteten her.

Del artiklen

Kommentarer