Her er Årets digitale lærerteam 2019! - Lærerbloggen
Læs videre

Her er Årets digitale lærerteam 2019!

Siden i sommer har alle lærere kunnet nominere sit eget eller en kollegas team til at blive Årets digitale lærerteam. Vinderne er nu fundet! Se, hvem der har vundet, og hvorfor de kunne løbe af sted med titlen.

Vinderne af Årets digitale lærerteam 2019 er fundet, og vi har glædet os meget til at annoncere vinderteamet, der ud over den fine titel har vundet en tur til London.

Og vinderne er …

Christina og Susanna kan nu kalde sig for det første Årets digitale lærerteam nogensinde og kan dermed se frem til en tur til BETT til januar.

Sjov med affald

En af grundene til, at det blev de to lærere fra Hobrovejens Skole, der vandt, er, at de har arbejdet på en sjov og narrativ måde med problemløsning i forhold til affaldssortering. De har formået at sætte en alderssvarende og relevant ramme for at arbejde med teknologiens muligheder til at løse problemer med affaldssortering.

I undervisningsforløbet om affald har de både arbejdet matematisk, designmæssigt og teknisk med eleverne.

Klassen har blandt andet været ude at besøge kommunens affaldssortering og har set, hvordan en computerdrevet maskine kan scanne affaldet og efterfølgende sortere de forskellige materialer.

Derudover har eleverne programmeret to robotter, så de kunne fungere som affaldssamlere og blandt andet samle papirkugler op fra gulvet.

Eleverne skulle både arbejde med at finde den mest hensigtsmæssige konstruktion af robotterne, og de skulle kodes, så de kunne køre efter de matematiske rammer og begrænsninger, der var opstillet for dem. Robotterne måtte kun køre inden for et bestemt område og skulle indsamle så mange papirkugler som muligt.

Micro:bits og ultra:bits

Teamet har også haft fokus på at lade eleverne arbejde med forskellige modaliteter og udtryk i deres undersøgende arbejde med fx micro:bits, så de har lært, at de både kan anvendes som værktøj til måling og som udtryksmiddel i form af lyde og visuelle output.

Klassen har desuden været på ultra:bit-camp, hvor eleverne på forhånd var med til at udvikle idéer til, hvordan man gennem elektronik kan lave forskellige tiltag til indsamling af og derigennem begrænsning af plastikaffald i havet.

Digitale værktøjer til skrivning og øget læselyst

Teamet har arbejdet tværfunktionelt med flere forskellige programmer med eleverne, hvor de fx kombinerer brug af BookCreator med Google Classroom og Google Docs i forhold til de forskellige værktøjers potentiale for målet med opgaven.

Eleverne har skrevet en digital boganmeldelse i Google Docs og delt den i klassen gennem Google Classroom.

Dertil har eleverne også selv set muligheden i det digitale til at øge deres læselyst og engagement, og derfor er litteraturarbejdet i dansk efterfølgende blevet formidlet gennem digitale medier.

Aktive og legende matematiktimer

I matematiktimerne bruger teamet digitale træningsprogrammer på en aktiv og legende måde ved at udnytte den mobile og fleksible form, som tablets giver dem mulighed for.

Teamet har nemlig hængt matematikopgaver op ude på gangen, så eleverne kan lave matematik, samtidig med at de skal bevæge sig rundt for at scanne opgaverne.

Stort tillykke til jer begge!

Læs også: Programmering på en undersøgende måde »

Del artiklen

Kommentarer