Micro:bits i undervisningen - Tips fra en it-didaktiker - Lærerbloggen
Læs videre

Micro:bits i undervisningen

Efter sommerferien bliver 65.000 elever i 4. klasse udstyret med micro:bits. Det sker i et samarbejde mellem DR, Center for Undervisningsmidler og Industriens Fond. Men hvordan skal man bruge den lille nye programmeringsdims i undervisningen? Ann-Birthe Overholt Nicolaisen er it-didaktisk konsulent på Clio Online og står bl.a. bag læringsportalen Digitalfaget. Her fortæller hun om, hvordan man kan bruge micro:bits i undervisningen.

Micro:bits i undervisningen

De sidste par år har snakken om digitale kompetencer i grundskolen fyldt mere og mere. Undervisningsministeriet har planer om et obligatorisk fag om teknologiforståelse, og diverse organisationer laver undervisningsmateriale, der skal styrke elevernes digitale færdigheder.

Til sommer kommer 65.000 micro:bits så i hænderne på eleverne. Det er minicomputere, der kan programmeres ved hjælp af en online editor, og som fx kan bruges til at kode forskellige produkter som spil og robotter.
For Ann-Birthe Overholt Nicolaisen er det en glædelig nyhed:

“Det er en rigtig god idé!” siger hun og uddyber: ”En micro:bit gør det let for eleverne at anvende designtænkning og programmering og derved skabe nye teknologiske løsninger til problemstillinger fra deres egen hverdag”.

 

Eleverne som digitale designere

De digitale teknologier er allerede ude på de fleste skoler i form af tablets og computere. Men én ting er at bruge teknologierne, en anden er at skabe dem.

”Micro:bits er relevante, fordi de sætter brug af teknologi i undervisningen ind i en meningsfuld og skabende sammenhæng. Eleverne går fra kun at være modtagere af teknologi til selv at være designere og dermed afsendere af digitale løsninger,” forklarer Ann-Birthe Overholt Nicolaisen.

 

Micro:bits i undervisning

Vi har spurgt Ann-Birthe om bud på undervisningsmaterialer om micro:bits, og hun guider herunder til tre styks fra Digitalfaget. Materialerne henvender sig til udskolingen, men vil også sagtens kunne bruges på mellemtrinnet.

Micro:bit-fabrikken Begynder

I undervisningsforløbet skal eleverne eksperimentere med blokprogrammering på micro:bits og lære de mest grundlæggende ting inden for blokkodning. Imens skal de forestille sig, at de arbejder på en stor fabrik, hvor de skal udvikle færdige produkter ud fra færdige produktplaner og egne idéer.

>> Find forløbet her

 

Begynd med et input Begynder

Aktiviteten ”Begynd med et input” er også for nybegyndere. Her skal eleverne programmere en micro:bit til at lave en lille animation, når den får et input (informationer, som en computer modtager via en dataenhed, fx et tastatur).

>> Find aktiviteten her

 

Flere input i micro:bit Let øvet

Når eleverne har fået større kendskab til micro:bits, kan de prøve aktiviteten ”Flere input i micro:bit”. Her skal eleverne skrive et program på deres micro:bit, hvor de bruger flere former for input.

>> Find aktiviteten her

 

Hvis du ikke allerede har adgang til Digitalfaget, kan du gratis og uforpligtende oprette 30 dages prøveperiode.

Del artiklen

Kommentarer