Træt af Kahoot? Her er 3 andre quiz-apps - Lærerbloggen
Læs videre

Træt af Kahoot? Her er 3 andre quiz-apps

Elsker du quizzer i undervisningen, men er dine elever trætte af Kahoot? Så er Sebastian Courts indlæg lige noget for dig. Han er lærer på Højby Skole og fortæller her om de 3 bedste quizz-apps, han kender.

quiz-apps

Da Kahoot gjorde sit indtog på vores skole for godt og vel fem år siden, var det et kæmpe hit hos eleverne. Muligheden for at bruge deres viden og kunnen i et spil gjorde undervisningen sjovere, og det var et rimeligt nemt indslag i undervisningen. Siden da er der dog kommet nogle andre gode quiz-apps, som fortjener en plads sammen med Kahoot, og som giver nogle andre muligheder for os som lærere.

1. Quizizz

Ligesom Kahoot er Quizizz en multiple choice-platform. Den store forskel mellem Quizizz og Kahoot ligger i afviklingen af quizzen. Kahoot er en lærerstyret quiz, hvor alle elever skal svare, inden læreren går videre til det næste spørgsmål.

Dette fungerer fint, hvis man vil have tid til at samle op på hvert enkelt spørgsmål, men det kan også skabe frustration i klassen, hvis der er en eller to elever, der hænger. Det kan også være give anledning til snyderi, da eleverne rimeligt nemt kan kigge efter hinanden. 

Fordelene ved Quizizz

I modsætning til Kahoot er Quizizz elevstyret. Når quizzen er sat i gang, kan eleverne svare så hurtigt eller langsomt, de har lyst til, uden at skulle vente på hinanden, og spørgsmålene kan blandes, så hver elev får dem i en tilfældig rækkefølge.

En anden fordel ved Quizizz, i forhold til Kahoot, er, at man efter endt spil får en udførlig rapport, der viser alle elevers svar, og hvilke spørgsmål der var sværest.

Hvis de er logget ind med en Google- eller Quizizz-konto, får man også at vide, hvor mange gange den enkelte elev har prøvet quizzen.

Lav en konto og kom i gang her »

Sådan fungerer Quizizz

Efter hvert spørgsmål får eleverne at vide, om de svarede rigtigt eller forkert, og de ser deres point i forhold til deres klassekammerater.

På smartboardet er der i løbet af spillet ingen spørgsmål – dem får eleverne på deres egne skærme – der er derimod et “leaderboard”, hvor alle kan se deres resultat i realtime.

Ud over deres individuelle resultater vises klassens samlede resultat. Dette gør det nemt at udfordre dem til at opnå et bestemt resultat som klasse, for eksempel 80 % rigtige svar.

De fleste af de elever, jeg har spillet Quizizz med, bliver helt vildt motiverede af, at de kan se deres resultater på smartboardet. Og det er sket mange gange, at de efter at have gennemført quizzen én gang har prøvet den igen og igen, indtil de har nået det resultat, de ville have, ikke kun individuelt, men også som klasse.

Find en instruktionsguide med både video og tekst her »

2. Quizlet Live

Quizlet Live er en gruppeaktivitet, der fungerer i forlængelse af flashcard-appen Quizlet. Quizlet Live er rigtig fin til at træne ordforråd med, og som regel får eleverne øvet sig i både at genkende og sige ordene.

Et lille råd fra mig er dog, at du skal passe på med først at starte en Quizlet Live i begyndelsen af en time, da der nemt kan gå lang tid med det.

Sådan fungerer Quizlet Live

Først laver (eller finder) man et sæt flashcards.

Dernæst trykker man på “Live” og dernæst “Create game”.

Dette åbner spillet, og eleverne kan logge på ved at gå ind på quizlet.live og skrive login-koden.

Når alle er logget ind, trykker man spillet i gang på den store blå knap. Appen sætter eleverne sammen i tilfældige hold med 3-4 elever på hvert hold.

Det er vigtigt, at eleverne sætter sig sammen i deres hold.

Når spillet sættes i gang, vil eleverne blive præsenteret for den ene halvdel af et flashcard, for eksempel ordet “Stirrup” eller definitionen “Findes i alle celler og fungerer som en plan for vores krop”. På hver af deres skærme vil de have 4 forskellige svarmuligheder, altså 12-16 tilsammen. 

Eleverne skal nu snakke sammen om, hvilke svarmuligheder de hver især har, og hvilket et der er det rigtige. Spillet tvinger altså eleverne til at snakke sammen.

Find udførlig instruktionsguide her »

Man vinder, når man som hold har opnået 12 point. Hvert rigtigt svar giver 1 point. Der er den ekstra udfordring, at man mister alle point, hver gang man svarer forkert. Når et spil er slut, kan man nemt lave nye hold eller vælge et andet sæt flashcards.

Quizlet Live kan spilles, uden at man betaler. Man skal bare være registreret som lærer, men hvis man har en betalt teacher account, får man lidt flere muligheder.

Lav og start et spil her »

3. Peardeck Flashcard Factory

Peardeck Flashcard Factory er meget anderledes end både Kahoot, Quizizz og Quizlet Live, og det kræver, at alle ens elever har enten en Google- eller en Microsoft-konto.

Man skal være opmærksom på, at Peardeck består af to værktøjer: slides, som også er sjove, og vocabulary, hvor man laver ordlister og spiller Flashcard Factory.

Sådan fungerer Peardeck Flashcard Factory

Det er et holdspil, hvor klassen bliver delt op i to hold: day shift og night shift. De to hold bliver yderligere delt ind i arbejdsgrupper på to (enmandsgrupper kan forekomme, hvis der er et ulige antal deltagere).

Tomandsgrupperne får et ord fra en liste, som læreren har forberedt, inden spillet startede, og de skal så skrive en sætning, hvori ordet indgår, og lave en tegning, der passer til sætningen.

Se også instruktioner her »

På ens smartboard kan der i øverste hjørne ses, hvor mange ord der er blevet lavet flashcards til.

På elevernes skærme kan de i øverste venstre hjørne se, hvor mange kort hvert hold har lavet.

Produktionen af flashcards slutter, enten når alle hold har lavet kort til alle ord, eller når læreren trykker på knappen Quality Control.

Dette rykker spillet til den næste fase, hvor læreren enten skal godkende (grønt stempel) eller afvise (rødt stempel) de flashcards, eleverne har lavet.

Det er bedst, hvis man, før spillet starter, har givet eleverne de kriterier, man bedømmer efter. Hvert hold får point for de kort, læreren godkender.

Log ind som lærer, og start et spil her »

Her skriver eleverne koden for at starte spillet »

Fordelene ved spillet

Det gode ved Flashcard Factory er, at det får eleverne til at bruge de ord eller fagudtryk, de skal lære, og tegningerne gør det hele lidt sjovere.

Gennemgangen af alle kortene til sidst tager tid, men repetitionen af ord og koncepter fungerer godt, og tegningerne gør, at det faktisk ikke bliver kedeligt.

Som sagt skal man bruge enten en Google- eller en Microsoft-konto for at kunne bruge Flashcard Factory, og så bliver de ordlister, man laver, gemt på ens Google- eller Microsoft-drev og kan åbnes derfra.

Jeg håber, du får lige så meget glæde af de tre quiz-apps, som jeg og min klasse har haft.

Del artiklen

Kommentarer